John Gunnar, lærer for HT-elevene, mener at alle deres elever synes det har vært gøy å være sammen med idrettselevene. «Det er selvsagt spennende å skulle møte elever man ikke kjenner, men de fleste av våre elever har en del erfaring i det å møte andre ungdommer og håndterer dette bra. Det betyr dessuten mye hvordan de blir møtt, og idrettselevene har vært utrolig gode til å møte elevene våre på en positiv, fordomsfri og trygg måte. Jeg synes dessuten å kunne se at mange av våre elever til dels er mer aktive og motiveres av å være sammen med andre ungdommer. Det er kjekt å se at de knytter vennskap som de har med på andre arenaer på skolen. Vi har bl.a. sett at våre elever har hatt kontakt med idrettselevene i kantina på skolen, og satt seg ned ved samme bord for å spise. Slike opplevelser betyr veldig mye, og det er fint å treffes også utenfor gymsalen».
Merethe, lærer for HT-elevene, synes det har vært veldig inspirerende å møte idrettselevene og se de i samvær med deres elever. Hun vil berømme lærerne som underviser på idrett. «Det har vært veldig flott å se hvordan dere går inn og støtter og motiverer deres elever. Dette samarbeidet gir mersmak. Vi har gledet oss til hver time, både elever og personale. Vi håper på videre samarbeid!»
Thea sitter trygt på ryggen til Erik – en annerledes måte å kaste ballen oppi basketballkurven. Henrik følger godt med – tror det ble treff denne gangen.
Trine Syvertsen Bjerke
Som lærer for idrettselevene er jeg utrolig stolt – dette er noe jeg har sagt til dem mange ganger i denne prosessen. Jeg har også blitt enda bedre kjent med elevene under dette prosjektet, og jeg tror idrettselevene har blitt bedre kjent med seg selv og hverandre. Det er flere av HT-elevene som ikke har et verbalt språk. Det har vært utrolig flott å se hvordan de likevel klarer å uttrykke seg og kommunisere på andre måter. Det gjør også at idrettselevene må tenke kreativt og bruke enda mer kroppsspråk i sin samhandling med HT-elevene.
Det er fort gjort å bruke store ord når man skal evaluere slike prosjekter, men jeg vil si at dette har vært utrolig vellykket, og det er fint å se hvordan samspillet har vært mellom elevene. Dette har absolutt vært et vinn-vinn samarbeid mellom idretts- og HT-avdelingen.
Jeg tror at samtlige av elevene har lært noe av dette samarbeidet. Jeg velger å tro at dette er noe de kommer til å huske og sette pris på i lang tid fremover. Begreper som ulike forutsetninger, inkludering og mangfold har nok fått en helt annen betydning for idrettselevene.
Dette samarbeidet håper vi blir en tradisjon for oss på Kvadraturen videregående skole og at dette kan føre til mer åpenhet, trygghet på seg selv, forståelse og mestring.
Trine Syvertsen Bjerke