HT og Idrett

ET SAMARBEID SOM GJØR OSS LITT MER ÅPNE, REFLEKTERTE OG KLOKERE! 

Klikk for stort bildeBildet over: Gjengen i gang med «grønt og rødt lys» – smil og latter hos alle elevene. (Aller bilder i artikkelen er tatt av Trine) Trine Syvertsen Bjerke  Idrettselevene på Vg3 på Kvadraturen videregående skole har hatt et lengre samarbeid med elevene på hverdagslivstrening (HT) på skolen. Dette har vært i forbindelse med faget treningsledelse, hvor et av kompetansemålene er: «å planlegge, lede og vurdere aktiviteter for barn og unge med ulike forutsetninger». Idrettselevene har fått muligheten til å arbeide sammen med HT-elevene som har ulike former for funksjonsnedsettelser. Dette har de gjort gjennom å undervise HT-elevene i kroppsøvingsfaget over flere uker. Det å koble sammen ungdom med og uten funksjonsnedsettelse har vært svært lærerikt og spennende.

Før hver kroppsøvingsøkt henter idrettselevene HT-elevene i deres klasserom og går sammen ned til gymsalen. Den uformelle praten gjør at elevene blir godt kjent. 

Klikk for stort bildeSofie, June, Alin, Henrik og Live - den følelsen når alle bare leker og ikke tar seg selv så høytidelig.  Benjamin, idrettselev, er fascinert over hvor snille HT-elevene er med hverandre. «De passer så godt på hverandre. Det er veldig gøy å være sammen med dem, vi kan bare leke og ha det gøy uten at det skal være så seriøst hele tiden».

Klikk for stort bildeIsmael, Erik, Vetle og Emilie i full gang med byggekonkurranse, men klossene kan også brukes til å gjemme seg bak.   

Klikk for stort bildeArdit og Noah i godt samarbeid om å bygge det høyeste tårnet.  

Alin, idrettselev, var veldig spent på hvordan samarbeidet skulle bli mellom idretts- og HT elevene. «Det var jo noen utfordringer med tanke på kommunikasjon i starten, da noen elever ikke kan uttrykke seg selv på «vanlig» måte, men etter hvert som jeg fikk bygget en relasjon så gikk det jo veldig fint. Jeg har kost meg veldig i disse øktene».

Klikk for stort bildeAlin, Vutay og Rikard er et godt team. Trine Syvertsen Bjerke Rikard, idrettselev, sier at samarbeidet har gått veldig bra. «Vi er jo alle forskjellige av utseende, men alle er greie folk, de er veldig glade og uttrykker seg mye. De har fått oss til å bli enda mer lekne og de får også oss til å uttrykke oss litt ekstra. De fleste skjønner hva vi sier, men noen trenger at vi bruker litt ekstra kroppsspråk for at de skal bli motivert og klare for en ny aktivitet. Når man leker sammen så blir det veldig gøy. Det har vært en veldig god stemning mellom oss. Når vi har kommet tilbake til våre klasserom etter øktene, så sitter vi igjen med en veldig god følelse. Vi snakker mye om øktene og vi synes alle at det har vært veldig gøy og koselig, man blir veldig glad inni seg. Vi har også blitt bedre kjent med hverandre i klassen og vi har nok blitt enda tryggere på hverandre».

Ranya, HT-elev, sier det har vært veldig gøy og koselig. «Det gøyeste har vært å kaste erteposer og leke fisken i det røde hav».

Leila, HT-elev, mener det har vært veldig bra. «De er snille. De gjør jobben sin. Jeg liker å spille innebandy og kaste ball sammen med Isak».

Votey, HT-elev, har også hatt det morsomt. «Jeg har gledet meg til gymtimen. Mandag 24. februar har jeg bursdag, jeg blir 18 år. Jeg håper alle vil synge for meg når vi er i gymsalen. Thea har bursdag samme dagen, hun blir også 18 år. Det har vært ekstra gøy med slangetikken, basketball og innebandy. Det er gøy når idrettselevene taper og jeg vinner!»

Klikk for stort bildeRanya, Ardit, Emilie og Mathilde i gang med innebandykamp. 

Klikk for stort bildeRikard, Votey og June mestrer «slangehoppetau» elegant. 

Klikk for stort bildeGod stemning mellom Leila og Matz. 

John Gunnar, lærer for HT-elevene, mener at alle deres elever synes det har vært gøy å være sammen med idrettselevene. «Det er selvsagt spennende å skulle møte elever man ikke kjenner, men de fleste av våre elever har en del erfaring i det å møte andre ungdommer og håndterer dette bra. Det betyr dessuten mye hvordan de blir møtt, og idrettselevene har vært utrolig gode til å møte elevene våre på en positiv, fordomsfri og trygg måte. Jeg synes dessuten å kunne se at mange av våre elever til dels er mer aktive og motiveres av å være sammen med andre ungdommer. Det er kjekt å se at de knytter vennskap som de har med på andre arenaer på skolen. Vi har bl.a. sett at våre elever har hatt kontakt med idrettselevene i kantina på skolen, og satt seg ned ved samme bord for å spise. Slike opplevelser betyr veldig mye, og det er fint å treffes også utenfor gymsalen». 

Merethe, lærer for HT-elevene, synes det har vært veldig inspirerende å møte idrettselevene og se de i samvær med deres elever. Hun vil berømme lærerne som underviser på idrett. «Det har vært veldig flott å se hvordan dere går inn og støtter og motiverer deres elever. Dette samarbeidet gir mersmak. Vi har gledet oss til hver time, både elever og personale. Vi håper på videre samarbeid!»Klikk for stort bildeThea sitter trygt på ryggen til Erik – en annerledes måte å kaste ballen oppi basketballkurven. Henrik følger godt med – tror det ble treff denne gangen. Trine Syvertsen Bjerke  

Som lærer for idrettselevene er jeg utrolig stolt – dette er noe jeg har sagt til dem mange ganger i denne prosessen. Jeg har også blitt enda bedre kjent med elevene under dette prosjektet, og jeg tror idrettselevene har blitt bedre kjent med seg selv og hverandre. Det er flere av HT-elevene som ikke har et verbalt språk. Det har vært utrolig flott å se hvordan de likevel klarer å uttrykke seg og kommunisere på andre måter. Det gjør også at idrettselevene må tenke kreativt og bruke enda mer kroppsspråk i sin samhandling med HT-elevene. 

Det er fort gjort å bruke store ord når man skal evaluere slike prosjekter, men jeg vil si at dette har vært utrolig vellykket, og det er fint å se hvordan samspillet har vært mellom elevene. Dette har absolutt vært et vinn-vinn samarbeid mellom idretts- og HT-avdelingen. 


Jeg tror at samtlige av elevene har lært noe av dette samarbeidet. Jeg velger å tro at dette er noe de kommer til å huske og sette pris på i lang tid fremover. Begreper som ulike forutsetninger, inkludering og mangfold har nok fått en helt annen betydning for idrettselevene. 


Dette samarbeidet håper vi blir en tradisjon for oss på Kvadraturen videregående skole og at dette kan føre til mer åpenhet, trygghet på seg selv, forståelse og mestring. 

Trine Syvertsen Bjerke

Til toppen