Bli inspirert med internasjonalisering!

Kvadraturen videregående skole har signert samarbeidsavtale med Reithmann Sportrealgymnasium i Innsbruck, Østerrike.

Et bilde som inneholder klær, møbler, innendørs, bordAutomatisk generert beskrivelse

Bilde: Walter Nigg holder presentasjon til vg1 elever på idrett (Foto: Kvadraturen vgs)

Hvorfor drive internasjonalisering?

Før påske besøkte Walter Nigg, rektor ved Reithmann Sportrealgymnasium i Innsbruck, Kvadraturen videregående skole. Da han kikket inn i en gymtime på idrettslinjen, spurte han seg selv: “Hvorfor blander vi ikke jenter og gutter i gymtimen i Østerrike?”. Han ble også overrasket over å se de velutstyrte verkstedene på skolen, og få vite at i motsetning til østerrikske skoler tilbyr Kvadraturen videregående skole både studieforberedende og yrkesfaglige linjer. Videre ble han inspirert av 'mobbeknappen' på nettsiden vår, og hvordan folkehelse og livsmestring er en integrert del av skolegangen i Norge.

Og det er akkurat dette internasjonalisering handler om: Å erfare og forstå forskjellige praksiser, ofte basert på kultur og tradisjoner, reflektere over egen praksis, bli inspirert, samarbeide og å lære fra hverandre.

Idrett mellom fjellene

I løpet av besøksdagen fikk Walter en omvisning på skolen vår, og holdt en presentasjon av Reithmann Sportrealgymnasium og Innsbruck for alle Vg1-elevene på idrett som har tysk som fag. Han fortalte stolt til elevene våre hvordan Reithmann Sportrealgymnasiums beliggenhet omringet av Alpene er helt unik, og at all sport byens innbyggere driver med er knyttet til fjellene. Han selv er veldig glad i ski og mountain biking. Det ble gode diskusjoner med ledelsen rundt lunsjbordet om forskjellene og likhetene mellom norske og østerrikske videregående skoler, og på ettermiddagen var han med på en liten sightseeingtur på sykkel i Kristiansand.

Spennende samarbeidsavtale

Kvadraturen videregående skole og Reithmann Sportrealgymnasium signerte en Erasmus+ samarbeidsavtale tidligere i 2024. Erasmus+ er det største utvekslingsprogrammet i verden som gir stipend til lærings- og praksisopphold i utlandet for både elever og ansatte i norske skoler.

Et bilde som inneholder utendørs, himmel, konstruksjon, snøAutomatisk generert beskrivelse Et bilde som inneholder utendørs, himmel, tre, konstruksjonAutomatisk generert beskrivelse

Bilde: venstre – Innsbruck, høyre – Reithmann Sportrealgymnasium (Foto: hentet fra internett)

Samarbeidsavtalen med skolen i Innsbruck innebærer at noen av elevene på idrettslinjen i Vg2 kan ta individuell utveksling i opptil 4 uker i Innsbruck, og at skolen vår kan ta imot elever fra Østerrike på samme studieretning. Et utvekslingsopphold åpner dører for nye vennskap og innsikt i en annen kultur. Det bidrar til både personlig utvikling, og man får minner for livet. I tillegg til elevutveksling har også ansatte og lærere på studieforberedende linjer fra de to skolene mulighet til å ta et kort utvekslingsopphold. Ansattutveksling og jobbskygging gir gode muligheter til å heve kompetanse på eget fagfelt og få nye ideer som kan føre til innovasjon.

Her kan du lese en artikkel om hvorfor Aust-Lofoten videregående skole i Svolvær satser på internasjonalisering.

Vil du vite mer om Erasmus+ eller utvekslingsmulighetene Kvadraturen vgs tilbyr ta kontakt med:

Assisterende rektor Beate Fjellestad