Sjåfør fikk uventet hjelp

Da den 20 tonn tunge lastebilen havarerte midt i et trafikkerte veikryss, fikk sjåføren uventet hjelp.

– Vi hadde friminutt, da vi så det stod en lastebil midt i veikrysset. Den sperret for annen trafikk, og det oppstod farlige situasjoner da store busser måtte kjøre opp på fortauet for å komme forbi.

Det forteller kameratene Gabriel Skjørvold Christensen (16), Stian Knutsen Lunde (17) og Patrick Knutsen (16) som er elever ved Kvadraturen videregående skole til Fvn, fra reportasjen her.

Lastebilsjåføren fortalte dem at girkassen hadde løsnet, og falt ned i asfalten. Elevene spurte om de kunne dytte lastebilen, og fikk til svar at de kunne jo prøve.

Spreke elever ved Kvadraturen videregående tok selv initiativ til å flytte den havarerte lastebilen Stian Lunde, Fvn

Samlet flere elever

– Vi løp inn på skolen og fikk med oss flere elever til å hjelpe til med å dytte. Vi var vel 12–13 elever som dyttet, mens noen andre stoppet trafikken. Etter mye strev klarte vi å dytte lastebilen tre-fire meter ut av krysset, sier Stian Knutsen.

17-åringen går på VG2 kjøretøy, og har planer om å bli mekaniker. Hva som forårsaket lastebilhavariet vet han imidlertid ikke.

– Kanskje var det noen bolter som hadde brekt, sier han.

Imponert transportør

Lastebilen som havarerte tilhører Asko Agder.

– Bilen havarerte på et verst tenkelig sted, og kunne fort bidratt til et skikkelig trafikkaos i Kristiansand sentrum. Det var flott å få hjelp til å få lastebilen raskt ut av krysset. Det er første gang jeg har hørt hørt om at noen klarer å flytte en tung lastebil på denne måten, sier transportsjef Arild Smebye.

Han forteller at den tre år gamle elektrisk drevne lastebilen alene veier 15,5 tonn. Med varene den var lastet med, var vekten rundt 20 tonn.

Bytter ut dieselbilene

I dag er seks av matvaregrossistens 32 lastebiler elektriske. Målet er å bytte ut alle dieselbilene innen 2026.

– Disse lastebilene har en rekkevidde på mellom 10 og 15 mil, mens neste generasjon lastebiler vil kunne gå dobbelt så langt mellom hver ladning, sier Arild Smebye.

Han forutsetter at havariet var et engangstilfelle, og at Scania finner ut hva som forårsaket havariet.