Valg av fremmedspråk og matematikk

Fremmedspråk:

På Kvadraturen kan du velge mellom tysk og spansk.
•    Alle elever som har valgt idrettsfag, og som hadde fremmedspråk på ungdomsskolen, skal ha fremmedspråk (i tillegg til engelsk) som fellesfag i to år (vg1 og vg2). Elever som ikke hadde fremmedspråk på ungdomsskolen må ha språk i tre år (vg1, vg2 og vg3). På Kvadraturen vgs. tilbyr vi bare tysk til disse.

Du har følgende valg:

1. Bytte språk fra det du hadde på ungdomsskolen. Fordelene er at det:

• gir en mulighet til å få en innføring i å snakke, lese, skrive og forstå et nytt språk
  •   mulighet for å velge et språk som passer bedre med ny interesse

2. Vi anbefaler i utgangspunktet at du fortsetter med språket du hadde på ungdomsskolen. Fordelene er at det:

• gir stor mulighet til å bli enda flinkere til å snakke, lese, skrive og forstå språket du har begynt på
  • gir deg gode språkkunnskaper som er attraktivt i mange yrker! – også i Kristiansand

Dersom du IKKE hadde fremmedspråk på ungdomsskolen må du ha fremmedspråk i alle tre årene på videregående. Det heter "nivå I+II". På Kvadraturen vgs. tilbyr vi kun tysk I+II.

Valg av matematikk:

På Kvadraturen vgs. kan du velge mellom 1P og 1T.

Når du skal velge matematikk må du tenke på følgende:

• Velg det nivået som gjør at du får et godt skoleår
  • Ikke velg nivå etter hva din venn velger
  • Ikke velg nivå etter hva dine foreldre ønsker
  • Ikke overvurder deg selv
  • Ikke undervurder deg selv