2KVV + Covent = RÅTT!

2KVV er en halvklasse som ble startet i høst for første gang på Kvadraturen videregåde skole og er linjefaget kjøle og ventilasjonsteknikker. Klassen besøkte ventilasjonsutstyr-bedriften Covent på Bjerkreim i Rogaland fredag 30. september.

Klassen besøkte denne bedriften for å få sette en del utstyr som brukes i ventilasjonsanlegg.
Covent produserer ventilasjonsutstyr til det meste av store bygg og også utstyr for offshore olje og gassplattformer. Bedriften er en av de største i Norge på ventilasjonsutstyr og har mye av produksjonen selv ved sitt produksjonsanlegg på Bjerkreim.

Det var nyttig å se utstyr i praksis som elevene lærer om i teorifagene slikt som kjølemaskiner og varmegjenvinnere.
Elevene fikk se alt fra store gigantiske anlegg som produseres hos dem, som var flere meter høye, til ganske små anlegg som er for ventilasjon i mindre bygg.
Bedriften har ca. 100 ansatte. Covent ble startet i 1972.

For halvklassen 2KVV var dette et bedriftsbesøk der de lærer om komponenter som de skal kunne mye om i sitt fag. Samtidig var dette en sosialiserende tur der
elevene ved starten av skoleåret blir mer kjent med hverandre.

Da elvene kom tilbake til Kvadraturen vgs. kl. 16.00 var de klar for høstferie.

Turen var også sosial, der elevene ble bedre kjent med hverandre. Roger Karstensen / Kvadraturen videregående skole