Elveparken idrettslag

Elveparken idrettslag er det første idrettslaget som er stiftet av en videregående skole i Agder, og 27. april var de vert for idrettslagets første arrangement.

Idrettsglede, engasjement, relasjoner

Gruppebilde av fotballspillere som omfavner hverandre. Foto. - Klikk for stort bildeHøy idrettsglede og engasjement, samt nye relasjoner! Magnus Pedersen

I mars 2023 ble Elveparken IL stiftet av elever i vg2 idrett på Kvadraturen
videregående skole som et tverrfaglig prosjekt.

- Vi stiftet idrettslaget for å bruke kompetansen vi får gjennom idrettsfagene, som vi har på idrettslinja, ut i samfunnet. Som man kan se på logoen vår er verdiene våre idrettsglede, engasjement og relasjoner, og disse ønsker vi å spre ut til barn, unge og voksne. Vi har mange spennende idéer og planer på gang.

Logo til Elveparken IL. Grafisk illustrasjon. - Klikk for stort bildeLogoen til Elveparken Idrettslag omfavner verdiene deres. Design: Morgan André Karlsen

Elveparken IL har et godt samarbeid med idrettskretsen i Agder og er under både Norges idrettsforbund og Norges Functional Fitnessforbund. Daglig leder i klubben er Trine Syvertsen Bjerke, hun er lærer på idrettsfag på Kvadraturen videregående skole. Synne Nygård Strømme er elev og er styreleder i klubben. Resten av styret består av idrettselever og det er i første omgang idrettselevene på vg2 som står for alle aktiviteter og arrangementer som klubben skal drive.

Neste skoleår vil elever fra det neste kullet, ved idrettslinja, bli mer og mer involvert og vil på sikt stå for videre drift av idrettslaget. Så i motsetning til en elevbedrift som er midlertidig, er planen at idrettslaget skal være varig.

Fotballturnering i Agder

Torsdag 27. april var det duket for det første arrangementet til Elveparken IL. Dette var første gang siden høsten 2019 at det ble arrangert fotballturnering for videregående skoler i Agder!

Fotballkamp. Gutter på en fotballbane. - Klikk for stort bildeSolen tittet frem under fotballturneringen som var i regi av Elveparken IL Magnus Pedersen

Sola skinte og 21 lag fra 10 forskjellige videregående skoler i Agder skulle nyte en turneringsdag på Sukkevann. De lokale skolene i Kristiansand som KKG, Kvadraturen, Tangen og Vennesla stilte opp klare på arrangementet. Eilert Sundt, Tvedestrand, Sam Eyde, Mandal, KVS Lyngdal og Lillesand tok turneringen på Sukkevann som en dagstur, i fint vær.  Alle lagene i Agder møtte opp kl. 08.30 med samme idrettsglede og motivasjon til å vinne. Ferdig oppvarmet, stilte lagene klare til kamp med oppstart kl. 09.00.

To fotballag stilt opp på banen. Foto. - Klikk for stort bildeKampklare gutter. Magnus Pedersen

Kiosken stilte med ulike fristelser som nystekte vafler, is, hjemmebakte kaker, brus og kaffe. Sekretariatet holdt orden og gjorde dagen oversiktlig for alle. Idrettslaget stilte med egne dommere og kampverter som sørget for at reglene ble fulgt og at kampene ble spilt med fair play. Elever med ansvar for førstehjelp holdt til med førstehjelpsskrin rundt banene i tilfelle skader skulle oppstå under kampene. Elveparken ILs fotograf fikk også fanget noen gode øyeblikk av spillere og heiagjeng gjennom hele dagen.

Jenter som sitter i kiosken. Foto. - Klikk for stort bildeVafler, is, kaker - hva vil du ha? Magnus Pedersen

Spenningen var satt, da det etter hvert var klart for sluttspill. Med mye bra publikum, stakk Eilert Sundt av med seier i jentefinalen med jentelaget vårt fra Kvadraturen VGS som motstandere. KVS Lyngdal 1 stakk av med seier i guttefinalen. Etter finalen ble det delt ut priser blant spillerne. Ahmed fra Tvedestrand vant «fair play»-prisen, og Tiril fra Eilert Sundt vant prisen for «beste spiller».

Gruppebilde av vinnerlag. Foto. - Klikk for stort bildeKVS Lyngdal 1 vant guttenes finale. Magnus Pedersen

Veien videre

Arrangementet ble en kjempesuksess, og elevene i Elveparken IL ser frem til, og gleder seg
til nye og spennende prosjekter. Det planlegges for aktiviteter for barn, unge og voksne i tiden fremover.

- Jeg er så stolt av det vi har fått til sammen. Fotballturneringen ble vellykket etter god planlegging og godt samarbeid innad i idrettslaget. Jeg har god tro på og ser frem til mange spennende prosjekter med Elveparken IL, forteller leder Synne Nygård Strømme.

Du kan følge reisen til Elveparken IL i sosiale medier, på Instagram og Snapchat under brukernavnet: @Elveparkenil

Daglig leder og styreleder i Elevparken IL. Foto. - Klikk for stort bildeDaglig leder Trine Syvertsen Bjerne (f.v) og styreleder Synne Nygård Strømme (f.h.) var godt fornøyde med fotballturneringen. Magnus Pedersen.