Et dypdykk i bioteknologi

Vg1 STHO har den siste tiden jobbet med et spennende prosjekt i naturfag! 🧬🔬 De har arrangert stands og presentert for både medelever, lærere og ledelsen om aktuell tematikk innenfor bioteknologi 🤩

Et spennende prosjekt, hvor elevene fikk ta et dypdykk i ulike tema innen bioteknologi. Skolens ledelse og medlever var til stede for å høre på de ulike presentasjonene til elevene.

To jenter står bak en plakat om bioteknologi.  - Klikk for stort bildeElevene hadde laget flotte plakater. Terje Bersagel

Temaene var:
Embryoteknologi (kunstig befruktning, gentesting av foster, etikken rundt designerbaby)

GMO-mat (foredling av nytteplanter slit at de tåler tørke, råte, får nytt næringsinnhold: ris med A-vitamin)

GMO-medisin (sette inn nye gener i bakterier slik at de produserer medisin, f.eks. insulin)

genredigering (endre på DNA i menneskeceller for å kurere sykdommer, f.eks. kreft)

DNA-profil (hvordan man kan analysere DNA fra et åsted for å finne den skyldige, eller analysere DNA for «my heritage» eller hvilke sykdommer du mer eller mindre sannsynlig kan få)