KVA sjekker seg 🎀

Rosa sløyfe-aksjonen er en internasjonal folkebevegelse. Rosa sløyfe har sitt opphav i USA der amerikanske kvinner på begynnelsen av 1990-tallet krevde større bevilgninger til brystkreftforskning. Som mange andre, valgte vi å markere Rose sløyfe-aksjonen på skolen.

Tidlig oppdagelse redder liv

Jo tidligere brystkreft oppdages, jo bedre blir prognosen og behandlingen blir mer skånsom. I år som i fjor, er årets tema for Rosa sløyfe-aksjonen tidlig oppdagelse av brystkreft.

Fakta om brystkreft

• Brystkreft er den vanligste kreftformen hos kvinner i Norge.
  • I 2021 fikk 3991 norske kvinner påvist brystkreft for første gang, noe som er 567 flere enn året før.
  • Også menn kan få brystkreft, og hvert år er det rundt 30 norske menn som får diagnosen.
  • Dobbelt så mange får brystkreft i dag sammenlignet med for 60 år siden. Heldigvis er det også flere som overlever. 9 av 10 kvinner som rammes, er i live fem år etter diagnosen.
  • Det finnes ingen klar årsak til hvorfor stadig flere kvinner får brystkreft, men mye tyder på at det er et samspill mellom arv, hormoner og livsstil. Noen tilfeller kan trolig forebygges ved lavere alkoholforbruk, omlegging av kosthold og økt fysisk aktivitet.
  • I Norge er det i dag over 55 000 personer som har blitt friske av eller som lever med brystkreft. 600 nordmenn dør av brystkreft hvert år.

Kilde: Kreftregisteret

Grupepbilde av fire jenter i rosa klær. - Klikk for stort bildeFlere av jentene bar rosa bh-er, under dagens markering i lunsjen. Karen Eikrem / Kvadraturen videregående skole

Slik kan du bidra

Det er flere måter å bidra til aksjonen på. Rosa sløyfe-løp, kjøp en rosa sløyfe, SMS og mer. Valgene er mange, og valget er ditt. Tu fra Tannhelsesekretær-klassen oppfordret i dag til å vippse et valgfritt beløp til Brystkreftforeningen.

Portrett av gutt - Klikk for stort bildeTu Nguyen fra 3TAA støtter aksjonen ved å vippse til Brystkreftforeningen. Karen Eikrem / Kvadraturen videregående skole

En rosa lunsj

Like over klokken 11:15 ble kantinen gradvis fylt opp av elever og ansatte i rosa bekledning, og Kahoot med Wenche ble avholdt foran et stort oppmøte, som alltid. Denne gangen var det duket for Rosa sløyfe tema.

Oversiktsbilde av ansatt foran skolens storskjerm i kantina. - Klikk for stort bildeKahoot med Wenche er blitt en tradisjon på torsdagene. Rosa farger, rosa tema. Karen Eikrem / Kvadraturen videregående skole

Husk å se hele bildegalleriet fra dagens markering på vår Instagram-konto.

Sjekk deg!

Gruppebilde av ansatte og elever som hadde møtt opp i rosa bekledning. - Klikk for stort bildeGruppebilde av elever og ansatte som hadde møtt opp i rosa bekledning. Karen Eikrem / Kvadraturen videregående skole

Det er mange på Kvadraturen videregående skole som sjekker seg, og så er det nok dessverre en del som ikke sjekker seg. Enigheten på skolen er uansett stor og samstemt, og det er klar tale fra alle:

Sjekk deg!