Studentorientering

Samtidig som at elever fra ungdomsskolen snart skal ta valget om hvor de ønsker å ta sin videregående utdannelse, er det mange spente elever i vg3 som snart skal ta et valg om hva de ønsker å gjøre til høsten. Et av valgene de har foran seg er høyere utdanning.

For elevene i vg3 startet månedsskiftet med storslått besøk fra både Lånekassen og studenter fra ulike universiteter rundt omkring i landet. I april er fristen for å søke seg inn til høyere utdanning, noe som vil være relevant for flere av våre elever. Da var det ekstra fint å få møte noen representanter som kunne fortelle litt om studentlivet.

Oversiktsbilde. Mann presenterer. Foto. - Klikk for stort bildeLånekassen på besøk. Viktige frister ble nevnt. Karen Eikrem / Kvadraturen videregående skole.

Universitetene

Hele ni studentambassadører besøkte skolen vår for å informere elevene om studietilbudene. De startet med å introdusere seg i plenum, for senere å ha en utvidet presentasjon av deres studiested.

Universitetet i Agder (UiA)

Dame presenterer. Foto. - Klikk for stort bildeUniversitetet i Agder var tilstede for å informere om utdanningsmulighetene på universitetet her i Agder. Karen Eikrem / Kvadraturen videregående skole.

Eirill var på plass for å presentere Universitetet i Agder. Kanskje du har lyst til å fortsette utdanningen din her i Agder?

Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU)

Norges miljø- og biovitenskapelige universitet på plass. Karen Eikrem / Kvadraturen videregående skole.

Er Ås et plass å studere i? Ja! Det er det om du ønsker å ta utdanningen din hos Norges miljø- og biovitenskapelige universitet.

Nord universitetet

Person presenterer foran skjerm. Foto. - Klikk for stort bildeNord universitetet ble presentert. Karen Eikrem / Kvadraturen videregående skole.

Bodø, Levanger. Mo i Rana, Namsos, Nesna, Steinkjer, Stjørdal og Vesterålen. Hva har disse stedene til felles? Jo, de hører alle til under Nord universitetet.

UiT - Norges arktiske universitet

Person presenterer foran skjerm. Foto. - Klikk for stort bildeKanskje du vil nordover for å studere? UiT er et alternativ. Karen Eikrem / Kvadraturen videregående skole.

Det er langt fra hovedstaden, men tett på verdensledende forskning, fantastisk natur og et stort studentmiljø. Ved UiT Norges arktiske universitet kan du velge mellom over 260 studiemuligheter, på elleve ulike studiesteder.

Universitetet i Oslo (UiO)

Person presenterer foran skjerm. Foto. - Klikk for stort bildeKom deg inn til hovedstaden og ta studiene der. Karen Eikrem / Kvadraturen videregående skole.

For deg som vil inn til hovedstaden har Universitetet i Oslo mange muligheter for deg.

Universitetet i Stavanger (UiS)

Person presenterer foran skjerm. Foto. - Klikk for stort bildeKanskje Sør-Vestlandet passer bra for deg. Karen Eikrem / Kvadraturen videregående skole.

Sør-Vestlandet venter på deg, og tilbudene hos Universitetet i Stavanger venter på deg.

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)

Person presenterer foran skjerm. Foto. - Klikk for stort bildeNTNU har tre studiesteder i landet. Karen Eikrem / Kvadraturen videregående skole.

Trondheim, Gjøvik eller Ålesund? Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet har flere muligheter spredt på flere steder.

Universitetet i Sørøst-Norge (USN)

Person presenterer foran skjerm. Foto. - Klikk for stort bildeMange studiesteder er også et kjennetegn ved USN.  Karen Eikrem / Kvadraturen videregående skole.

Med campuser i Bø, Drammen, Kongsberg, Notodden, Porsgrunn, Rauland, Ringerike og Vestfold har du mange muligheter hos Universitetet i Sørøst-Norge.