Styrkerommet - historikk og utvikling

Skolens nye styrkerom er på plass, men visste du at vi har hatt styrkerom siden 1999?

Historikk

Skolen har hatt styrkerom i kjelleren siden 1999. Styrkerommet har gjennom årene blitt brukt til kroppsøvingsundervisning. Høsten 2016 ble det opprettet idrettsfag på skolen, og da økte også bruken av styrkerommet ytterligere.

Idrettslærer og bidragsyter for styrkerommet, Trine Syvertsen Bjerke sier at styrkerommet har vært ok, men at det har vært lite funksjonelt med tanke klassestørrelser og utstyr. - Rommet har blant annet vært for lite til å undervise store grupper og det har heller ikke vært nok utstyr til å undervise mange elever samtidig i eksempelvis styrke teknikk.

Åpning av styrkerom. - Klikk for stort bildeTrine Syvertsen Bjerke (til høyre i bildet) under åpningen av det nye styrkerommet. Karen Eikrem / Kvadraturen videregående skole

Utvikling av et nytt styrkerom

Grunnet økt plassmangel på skolens styrkerom har idrettsfag de siste årene leid seg inn på Crossfit Kvadraturen, men nå skal crossfit-senteret snart legges ned grunnet bygging av Tangen Torv. Da ble det behov for nytt lokale igjen.

I starten av 2022 ble det derfor arbeidet med å finne nye løsninger. Leie nytt lokale som kunne tilsvare Crossfit Kvadraturen eller oppgradere skolens eget styrkerom?

Illustrasjon av styrkerom. - Klikk for stort bildeFørste skisse av styrkerommet Kvadraturen videregående skole

Det endte med sistnevnte, og sommeren 2022 ble både vegger og gulv revet og nye malingstrøk ble tilført alle vegger og tak. Ansatte fra idrettsavdelingen, IT-avdelingen, drifts-avdelingen og ledelsen har gjort det mulig å realisere dette prosjektet, og de har stått på i flere måneder og timer for å få det klart.

Nytt styrkerom står klart

Mandag 10. oktober 2022 ble det nye styrkerommet tatt i bruk for første gang og ble torsdag 13. oktober offisielt åpnet med snorklipping av Tannhelsesekretær-elev og dobbelt gullvinner i nordisk mesterskap i styrkeløft, Liz Tobiassen.

Bilde av elev og lærer i styrkerommet. - Klikk for stort bildeLiz Tobiassen (venstre) og Trine Syvertsen Bjerke (høyre) åpnet det nye styrkerommet på skolen. Karen Eikrem / Kvadraturen videregående skole