Uke 16: Samtykke er sexy

Både forestillinger, foredrag og besøk fra Danmark har preget uke 16 som vi valgte å markere.

Samtykke er sexy

Mange er kjent med "uke 6" hvor fokuset rettes mot seksuell helse, men det mange ikke vet er at uke 16 er uken videregående skoler gjerne fokuserer på samme tema. I år har vi markert både uke 6 og uke 16, og tema har vært samtykke under slagordet "Samtykke er sexy".

NOK-foredrag

Alle avgangselever var torsdag i lunsjen invitert til foredrag med NOK-Agder. NOK er et tverrfaglig, gratis lavterskel hjelpetilbud til utsatte for seksuelle overgrep og deres pårørende.

Oversiktsbilde av mennesker i auditorium. - Klikk for stort bildeAuditorium A var fylt helt opp av elever. Karen Eikrem / Kvadraturen videregående skole.

"Festen"

Den store happeningen denne uka kan trygt sies at var forestillingen "Festen". Byskolene i Kristiansand laget i samarbeid med ODE ung en forestilling der hovedtematikken dreier seg rundt grensesetting og tilhørighet, mellom det å stå opp for seg selv og å kjenne tilhørighet til en gruppe. Det handler også om rus og seksuelle overgrep. Forestillingen hadde et ønske om å bidra til bevisstgjøring, og mot til å ta egne bevisste valg.

Oversiktsbilde av forestillingen "Festen". Foto. - Klikk for stort bildeElevene hadde forestilling på Teateret i byen. Karen Eikrem / Kvadraturen videregående skole.

Elevene fra Kvadraturen videregående skole hadde forestilling sammen med elever fra KKG og profesjonelle dansere fra Oslo. Mandag startet det hele med workshop før det brakte løs med forestillinger for alle vg 1 elevene fra byskolene onsdag og torsdag. Onsdag kveld var det i tillegg en kveldsforestilling for foresatte som ønsket å få med seg de flinke ungdommene.

Fellesbilde av skuespillere som takker for forestillingen fra scenen. Foto. - Klikk for stort bildeSkuespillerne takker publikum for oppmøte etter forestillingen. Karen Eikrem / Kvadraturen videregående skole.
Oversiktsbilde av publikum i sal. Foto. - Klikk for stort bildeFullsatt sal under torsdagens forestillinger. Karen Eikrem / Kvadraturen videregående skole.

Besøk fra Danmark

Hele denne uken har også vg 1 elevene på Studieforberedende med helse (STHO) hatt besøk av elever fra Danmark. Gjennom deres opphold har elevene gjort både teoretiske og praktiske oppgaver knyttet til helse.

Bilde av elever som utfører førstehjelp-oppgaver i timen. Foto. - Klikk for stort bildeFørstehjelp på agendaen. Karen Eikrem / Kvadraturen videregående skole.

På onsdag hadde elevene stelt i stand stasjonsarbeid der alle ble delt opp i grupper som skulle innom flere stasjoner med fokus på blant annet førstehjelp, sår og skader.

Bilde fra klasserom. Elever som følger med. Foto. - Klikk for stort bildeTeori og praktisk arbeid. På denne stasjonen skulle elevene se hva som skjer ved stikkskader. Karen Eikrem / Kvadraturen videregående skole.

Helseuke

For en uke det har vært! Med så innholdsrike dager kan vi trygt si at dette har vært en skikkelig "helseuke".

Se flere bilder av markeringen på vår Instagram.