Vinteraktiviteter med idrettselevene

Våren er i anmarsj selv om det kanskje ikke føles slik på temperaturene enda. Vinteren har derfor føltes ekstra lang for mange, men idrettselevene våre har fått fullt utbytte av både kulden og snøen flere steder i Agder.

Gruppebilde av mennesker på ski. Foto. - Klikk for stort bildeIdrettselevene i vg3 var på snøhule-tur Privat.

Vinteraktiviteter 2023

Sandrip, Gautefall og Jegersberg er blant stedene idrettselevene våre har vært i løpet av vinteren. Nederst i denne saken finner du video fra alle vinteraktivitetene.

Sandrip med vg1

Det er ikke hvert år at snøforholdene gir oss mulighet for denne skidagen, men i år fikk vi det til! Veldig fin dag på Sandrip for 1IDA og 1IDB der det først ble en kort innføring i langrennsteknikk og deretter gikk alle en tur i løypene. Til lunsj ble det grillmat rundt bålet.

Iskurs vg2

En veldig lærerik dag i Jegersberg der elevene lærer om isen generelt, hvordan vurdere om isen er trygg, hvordan hjelpe en person som har gått gjennom isen, og ikke minst!: Å teste ut hvordan det er å gå gjennom isen og ned i det iskalde vannet, og deretter komme seg opp ved hjelp av ispigger. Skikkelig adrenalinkick! Her må man ut av komfortsonen. Veldig lærerikt.

Se Instagram-Reel fra iskurset!

Portrett av gutt. Foto. - Klikk for stort bildeIskurs i Jegersberg. Kvadraturen videregående skole.

Gautefall vg2

Nok en gang hadde vi noen fantastiske dager her. Skilek, langrennsteknikk- og tur samt «skiskyting»-konkurranse! Og selvsagt alpinkurs med to dager i bakken. Og mye sosialt samvær med 2IDA og 2IDB, god stemning.

Snøhuler i Setesdal vg3

Årets turer til Setesdals vesthei ble et minne for livet.

Skituren innover fjellet til hytta er en flott tur. Å gå på ski med en stor sekk på ryggen er for mange en ny erfaring. Inne på hytta er det veldig koselig, men det er for eksempel ikke innlagt vann så elevene må ned å hente vann i vannet nedenfor hytta. Og man må fyre i ovnen for å holde god temperatur i hytta. Hyttekos!

På dag 2 står det på aktiviteter som å sette opp telt i snø og ikke minst lage snøhule (kantgrop)! Det er veldig lærerikt å jobbe med dette generelt, men selvsagt også når vi skal overnatte ute! Litt avhengig av hvor mange kantgroper vi får laget så sover noen i hule og noen i telt.

Som man kan se på filmen fikk både 3IDA og 3IDB erfare hvordan været skifter veldig fort på fjellet. Herlig solskinn og idyll fikk vi midt i uka, mens det før og etter bød på mer vær! Da må man holde sammen, samarbeide og «bruke hodet».

Recap-video av vinteraktivitetene