Kjøretøy

Vi har besøkt elever og lærer på Vg2 Kjøretøy for å få innblikk i faget.
Klokken er 9 en torsdag morgen i verkstedet, og elevene er godt i gang med skoledagen.

Lærer Øystein Nilsen forteller at skolen har to klasser på Vg2 Kjøretøy. Hver klasse har 15 elever. For å kunne starte på linjen for Kjøretøy må du først ha gått Vg1 Teknikk og industriell produksjon (TIP) eller Vg1 Elektro.

Skolehverdagen:Innholdet i skoledagene varierer fra dag til dag, men i løpet av uka har vi 22 timer programfag, av disse er ca. 4 timer teori og resten i verkstedet. I løpet av dette skoleåret har vi 4 uker Prosjekt til fordypning. Da er vi ute i bedrift, 2 uker om høsten og 2 uker om våren. Etter Vg2 er vi ferdig her på skolen og skal ut i lære i 2 år. Da får vi lønn for arbeidet, det er veldig lite i starten, men det øker på jo mer vi nærmer oss slutten av læretiden. Ganske mange av oss er i lære der vi var i ukene med Prosjekt til fordypning. På slutten av læretiden må vi avlegge fagprøven.

Niklas: Jeg trives godt her. Grunnen til at jeg begynte på Vg2 Kjøretøyer at jeg har lyst til å bli bilmekaniker, det ligger i slekta. Når jeg har fått fagbrev, vil jeg få meg jobb. Gjerne hos Bertel O. Steen, som jeg har vært hos før.

Ken: Jeg har også lyst til å bli bilmekaniker. At det er godt betalt, gjør ikke noe, men det viktigste er at jeg liker arbeidet. Jeg vil ut i jobb når jeg er ferdig med lærertida og har fått fagbrev. Kunne tenke meg å jobbe hos G-bil, hvor jeg har vært allerede.

Øystein: - I første halvår av Vg2 arbeider elevene med biler fra bilopphoggeriet. Det gir god læring, fordi elevene kan jobbe med bilene uten tanke på at de skal tilbake til en kunde. Senere jobbes det også med kundebiler eller egne biler. Kundebehandling, beregning av priser osv. blir en del av opplæringen. Ungdomsbedriften vår, UB-bilrep., tar også inn biler fra kunder utenfra skolen. Det gir erfaring med alle aspekter ved det å drive et verksted. Hvert år tar vi inn 30 elever på Vg2 Kjøretøy, i år er 3 av dem jenter. De fleste som søker får plass. Men Kjøretøy-linjen er blitt et mer og mer populært valg, ikke minst fordi det er en sikker utdannelse. Elevene får jobb etterpå så sant de har fulgt opplæringen og ikke har spesielt mye fravær. Bilmekanikere er en godt betalt yrkesgruppe. En mekanikerlønn på Sørlandet er ofte høyere enn landsgjennomsnittet. Dette skyldes at oljeindustrien i landsdelen er på jakt etter mekanikere, og derfor presses lønnsnivået oppover.

Bilbransjens Opplæringskontor skaffer læreplasser til elevene. Flere av elevene får senere jobb der de har vært utplassert

Vg2 kjøretøy gir grunnlag for lærekontrakt i følgende fag:

• Bilmekaniker, lette kjøretøy
  • Bilmekaniker, tunge kjøretøy
  • Hjulutrustningsfaget
  • Reservedelsfaget
  • Motormekaniker
  • Motorsykkelfaget

Du kan lese mer om Teknikk og industriell produksjon (TIP) på skolens hjemmeside.