Skolemiljø

Ifølge opplæringsloven kapittel 12 har alle elever rett til et godt psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring. Skolen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremme ett godt psykososialt miljø, hvor den enkelte elev kan oppleve trygghet og sosialt tilhørighet. Se mer ang skolemiljø.  Og forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger. 

Elevene skolemiljø er hjemlet i opplæringsloven kap.12 

 Lov om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) - Lovdata 

 Og i § 1 i forskrift om ordensreglement for elever i videregående skole i Agder 

fylkeskommune: står det følgende  "Plaging, trusler, mobbing, vold eller annen krenkende atferd skal ikke forekomme i skolemiljøet". Brudd på bestemmelsene i ordensreglementet kan føre til nedsatt karakter i atferd og evt. til utvisning. 

Se mer her Skolereglement Kvadraturen videregående skole

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. (Opplæringsloven kap 12) 

Med læringsmiljøet forstås de miljømessige faktorene i skolen som har innflytelse på elevenes sosiale- og faglige læring, samt elevenes trivsel i skolehverdagen. Disse faktorene er relatert til vennskap og deltagelse i sosiale og faglige fellesskap, relasjoner til medelever og lærere, klasseledelse, verdier, normer og regler, samt forventninger og medvirkning til læring. 

Fysisk miljø er en viktig del av elevenes forutsetning for læring, herunder klasserom, kantine og fasiliteter for bruk gjennom skoledagen. På Kvadraturen har vi en godt utviklet elevtjeneste som trygger og forbedrer elevenes skolehverdag. Skolen skal videreutvikle den muligheten og kompetansen vi har opparbeidet oss til å kombinere stedsbasert og digital opplæring. Nye plattformer og programvare skal tas i bruk for å gjøre opplæringen bedre, tydeligere og mer tilgjengelig for elevene gjennom skoletiden. 

 Et godt skolemiljø krever at vi jobber målrettet over tid.  Alle som arbeider ved skolen, har ansvar for å følge med på om elevene har et trygt og godt skolemiljø.